Ghid pentru gatirea sanatoasa a carnii

Publicat la data de: 04/13/2018, 12:25

Autor: Arctic

Ghid pentru gatirea sanatoasa a carnii
Ghid pentru gatirea sanatoasa a carnii
https://www.arctic.ro/blog/wp-content/uploads/2018/04/Arctic_Ghid-pentru-gatirea-sanatoasa-a-carnii-_1.jpg
October 18, 2019
Arctic

Zi de zi ne putem imbunatati modul in care ne hranim. Sunt importante atat alimentele pe care le consumam, cat si modul in care le preparam, deoarece un aliment foarte bogat din punct de vedere nutritiv, isi poate pierde multe din proprietati in timpul procesului de gatire. Este si cazul carnii. Aceasta este o sursa […]

Zi de zi ne putem imbunatati modul in care ne hranim. Sunt importante atat alimentele pe care le consumam, cat si modul in care le preparam, deoarece un aliment foarte bogat din punct de vedere nutritiv, isi poate pierde multe din proprietati in timpul procesului de gatire.

Este si cazul carnii. Aceasta este o sursa buna de proteine, fier, zinc si vitamine din grupul B. Pentru a beneficia de acesti nutrienti, conteaza foarte mult atat sursa din care provine, cat si modul in care o pregatesti. Temperaturile mari ii distrug si ii transforma, si pot determina formarea unor substante daunatoare. De asemenea, deoarece carnea este usor perisabila, aceasta trebuie depozitata si gatita corect pentru a ne asigura ca sanatatea noastra nu este pusa in pericol in niciun fel.

Afla din acest articol care sunt recomandarile privind pastrarea optima a carnii, ce tehnici poti utiliza pentru a pastra intacti cat mai multi nutrienti si cateva sfaturi culinare care te vor ajuta sa ajungi la un compromis bun intre sanatos si gustos.

 

Pastreaza carnea in conditii optime

Alege o tehnica sanatoasa de preparare

Gateste carnea dietetic

 

Pastreaza carnea in conditii optime

Arctic_Ghid pentru gatirea sanatoasa a carnii _2

Sursa foto: pixabay.com

Carnea cruda, daca nu este pastrata in conditii optime de temperatura, nu este ambalata si manipulata corespunzator, poate fi periculoasa pentru organismul uman, deoarece este favorizata dezvoltarea anumitor bacterii, care mai departe sunt raspunzatoare pentru diverse probleme digestive. Cu siguranta, nimeni nu isi doreste sa aiba de-a face cu o indigestie.

Ca sa inlaturi acest pericol, in primul rand cumpara carne proaspata. Citeste cu atentie data de expirare. Un truc este sa alegi un pachet pozitionat in partea de jos sau din spate a frigiderului din magazin.

Odata ajunsa acasa, depoziteaza carnea in frigider la o temperatura sub 5°C, pe raftul de jos. Aceasta poate fi refrigerata pentru un interval de timp cuprins intre 1 si 3 zile, bineinteles in functie si de data de expirare inscrisa pe eticheta. Pentru congelare este necesara o temperatura situata sub -15°C.

 

Alege o tehnica sanatoasa de preparare

Arctic_Ghid pentru gatirea sanatoasa a carnii _3

Sursa foto: unsplash.com

Din fericire, exista modalitati de preparare sanatoasa a carnii. Ce inseamna mai exact acest lucru? O tehnica sanatoasa de gatit pastreaza intacta o cantitate cat mai mare de nutrienti. Contrar parerii generale, gratarul nu este una dintre ele, deoarece in timpul pregatirii carnii, expunerea la foc determina scurgerea grasimii si formarea unor substante nocive in contact cu suprafata incinsa a acestuia.

Stim ca iti plac preparatele la gratar, sunt delicioase, insa exista si alte metode care iti ofera un mix foarte bun intre gustos si sanatos. 

Tehnicile de mai jos te vor ajuta sa pregatesti preparate pe baza de carne pentru familia ta, care cu siguranta vor fi apreciate. Iti propunem atat variante rapide pentru momentele in care nu ai foarte mult timp la dispozitie, dar si unele ce presupun un proces de gatirea lenta, care vor da mancaruruilor tale un gust similar cu a celor facute de bunica.  

  • Prepararea la cuptor. Aceasta metoda de pregatire a carnii este una mai lenta, dar foarte usoara si comoda. In general, gatitul la cuptor nu are un impact foarte mare asupra nutrietilor din alimente. Un caz particular il reprezinta continutul de vitamina B, care poate fi diminuat. Pe de alta parte, gatind astfel, vei impiedica formarea de substante daunatoare. Totodata vei elimina grasimea in exces micsorand aportul de grasimi saturate in alimentatie.
  • Rotisarea implica gatirea carnii prin expunerea la o temperatura inalta si uscata. Focul nu vine in contact direct cu aceasta. Este si unul dintre motivele pentru care este una dintre tehnicile sanatoase de preparare a carnii. Deoarece gatirea are loc in absenta oricarui lichid, tipul de carne ce se preteaza pentru aceasta tehnica, este cea putin mai grasa. De exemplu, daca vrei sa pregatesti un pui intreg nu indeparta pielea, deoarece carnea va fi foarte uscata in final. Grasimea din pielita se va scurge treptat datorita caldurii, iar rezultatul final va fi cat se poate de apetisant.
  • Posatul descrie gatirea alimentelor pe aragaz, la foc mai mic, intr-o cantitate de lichid care le acopera.  Acest lichid poate fi supa de legume sau de carne, apa, vin sau suc de rosii. Este o varianta excelenta de a pastra fragezimea carnii. Pentru un plus de gust, poti adauga in preparatul tau cat mai multe tipuri de legume.  
  • Gateste sub presiune. Oala sub presiune te va ajuta sa economisesti foarte mult timp, deoarece carnea se va gati mult mai repede. Aceasta metoda este ideala pentru tipurile de carne care implica un interval mai mare de preparare, cum este cea provenita de la animale mature precum gaina sau vita.

 

Gateste carnea dietetic

Arctic_Ghid pentru gatirea sanatoasa a carnii _4

Sursa foto: pixabay.com

La fel de importante precum alegerea unei tehnici sanatoase de gatit sunt si asocierele pe care le facem cu alte ingrediente. Acestea pot transforma in totalitate un preparat. Sarea, grasimile sau lactatele sunt adaosuri care trebuie evitate.

  • Nu adauga grasimi si sare in exces. Grasimile dau un gust foarte bun mancarii, insa poti intensifica savoarea preparatelor tale folosind multe plante aromatice, condimente sau, in cazul retetelor care presupun un adaos de lichid, in loc de apa, alege sa folosesti supa de legume sau un pahar de vin.
  • Acopera recipentul in care gatesti pentru a pastra textura frageda a carnii.
  • Cauta sa folosesti cat mai multe tipuri de legume la gatit. Acestea ofera gust mancarurilor, precum si un aport nutritional sporit. Sunt garnitura ideala pentru carne. Le poti adauga in tava de fripura, le poti pregati separat sau poti opta pentru mancaruri, asemenea tocanitelor si ciorbelor, care presupun gatirea impreuna a carnii si a legumelor.  
  • Asociaza preparatele din carne cu salate proaspete sau cu salate de muraturi in timpul iernii. Acestea sunt bogate in fibre, sprijina digestia si completeaza cu succes gustul fripturilor.
  • Evita sa combini carnea cu produsele lactate. Chiar daca puiul cu ciuperci si smantana este favoritul familie tale, aceasta asociere nu este una foarte sanatoasa. Combinarea carnii cu lactate ingreuneaza procesul de digestie. Cel mai bine este sa recurgi la sosuri pe baza de legume, cum este cel de rosii.

Gateste carnea cat mai sanatos pentru a beneficia de nutrientii pe care ii contine. Alege-o foarte riguros si depoziteaz-o in conditii optime. Cumpara diferite tipuri de carne, deoarece continutul lor nutritional difera. Pentru preparare, apeleaza la retete dietetice. Utilizeaza condimente si ierburi pentru aroma, diminuand cantitatea de sare si grasimi.  Spor la gatit!