Fructe si legume de toamna pe care este recomandat sa le consumi

Publicat la data de: 09/17/2018, 08:06

Autor: Arctic

Fructe si legume de toamna pe care este recomandat sa le consumi
Fructe si legume de toamna pe care este recomandat sa le consumi
https://www.arctic.ro/blog/wp-content/uploads/2018/09/arctic-fructe-si-legume-de-toamna.png
October 18, 2019
Arctic

Fructele si legumele de sezon sunt cele mai bogate in nutrienti, dar si cele mai gustoase. Poate nu este niciun moment mai potrivit in an cum este luna septembrie pentru a te bucura de gustul unui mar suculent, aromat si cu miez crocant. De aceea, in fiecare anotimp trebuie sa ne hranim cu alimentele pe […]

arctic - fructe si legume de toamna

Fructele si legumele de sezon sunt cele mai bogate in nutrienti, dar si cele mai gustoase. Poate nu este niciun moment mai potrivit in an cum este luna septembrie pentru a te bucura de gustul unui mar suculent, aromat si cu miez crocant. De aceea, in fiecare anotimp trebuie sa ne hranim cu alimentele pe care ni le ofera natura, in special cu cele care au provenienta locala. Toamna este un anotimp foarte bogat cand vine vorba de numarul si varietatea fructelor si legumelor disponibile pe piata. Oferta este generoasa, asa ca avem de unde sa alegem. A venit momentul sa ne umplem frigiderele si lazile frigorifice.

Pietele sunt pline, preturile sunt bune, tot ce iti mai ramane de facut este sa mergi la cumparaturi pentru a te aproviziona. Ai grija sa nu iti lipseasca din casa fructele proaspete de sezon: struguri, mere, pere, gutui si legumele-vedeta ale acestui anotimp: varza, sfecla rosie sau telina. Consuma-le atat crude, cat si gatite pentru a beneficia la maxim de proprietatile lor pentru sanatate. Fructele si legumele de toamna sunt excelente pentru intarirea sistemului imunitar si pregatirea organismului pentru iarna. Daca vrei sa treci peste sezonul rece ferit de gripa si raceala, mananca din abundenta alimente naturale, proaspete si din surse locale.

Citeste mai jos lista fructelor si legumelor de toamna si vezi care sunt beneficiile lor pentru sanatate.

Mere

Struguri

Dovleac

Varza

Telina

Sfecla rosie

 

Mere

arctic - fructe de toamna - mere

Sursa foto: unsplash.com

Marul este unul dintre cele mai accesibile si larg raspandite fructe. Exista o varietate foarte mare de soiuri, aproximativ 7500 la nivel mondial. In Romania sunt in jur de 60. Ai de unde alege. Sigur vei gasi unul pe gustul tau. Bucura-te de toate energia si aportul de vitamine pe care ti-l aduce. Merele contin:

  • Vitamina C care are rol antioxidant in organism. Aceasta combate efectele radicalilor liberi si creste rezistenta corpului in fata virusurilor si bacteriilor.
  • Vitamine din complexul B care sunt foarte importante pentru mentinerea sanatatii sistemului nervos si a celulelor rosii din sange.
  • Pectina ce previne cresterea nivelului colesterolului rau si are efect prebiotic, sustinand inmultirea florei benefice din colon.
  • Minerale precum: calciu, potasiu si fosfor, foarte importante pentru sanatatea oaselor.

 

Struguri

arctic - fructe de toamna - struguri

Sursa foto: unsplash.com

Strugurii reprezinta un rasfat de sezon, care pe langa gustul dulce si parfumat, ii fac foarte mult bine organismului. Acestia au un puternic efect detoxifiant. Este chiar recomandat consumul exclusiv al strugurilor in cure scurte de cateva zile, pentru a putea beneficia la maxim de proprietatile lor. Iata ce nutrienti vei gasi in struguri.

  • Antioxidanti. Strugurii au un numar foarte mare de antioxidanti, de ordinul sutelor. Resveratrolul este cel mai puternic dintre acestia si reprezinta unul dintre motivele pentru care consumul de struguri este recomandat pentru a preveni imbatranirea si bolile de inima.
  • Vitamina K cu functie foarte importanta pentru sanatatea oaselor. De asemenea, aceasta este un component cheie pentru sintetizarea proteinelor responsabile de coagularea sangelui. Un deficit de vitamina K poate conduce la aparitia osteoporozei sau la pierderea excesiva de sange in cazul unei accidentari.
  • Vitamina A ce contribuie la mentinerea unei vederi bune. Aceasta ajuta si sistemul imunitar si pe cel osos.
  • Minerale. In struguri gasim si o cantitate mare de minerale: cuprul, potasiu, mangan si fier, dar si calciu, fosfor, magneziu si zinc, ce-i drept, in concentratii mai scazute.

 

Dovleac

arctic - dovleac

Sursa foto: pexels.com

Cand afara se face racoare, este momentul perfect sa coci o placinta cu dovleac. Face o pereche perfecta cu scortisoara si este un adevarat deliciu. Dar acesta nu este singurul mod in care poti consuma dovleacul. Il poti coace la cuptor, transforma in supa sau integra in diverse retete de prajituri: checuri, briose sau tarte. Dovleacul iti aduce beneficii pentru sanatate datorita nutrientilor de calitate pe care ii contine.

  • Beta-caroten. Dovleacul este una dintre cele mai cunoscute surse de beta-caroten, care este responsabil si pentru culoarea minunata a acestuia. Beta-carotenul este un antioxidant foarte puternic, recunoscut pentru proprietatile sale in ceea ce priveste reducerea riscului de aparitie a anumitor tipuri de cancer, protectia impotriva astmului si a bolilor de inima.
  • Potasiu cu rol foarte important in reglarea tensiunii arteriale. De asemenea, acest mineral este foarte necesar pentru mentinerea masei musculare.
  • Fibre care incetinesc absorbtia zaharurilor in sange si contribuie la o buna sanatate a tractului digestiv.

 

Varza

arctic - legume de toamna - varza

Sursa foto: unsplash.com

Varza este o leguma foarte populara, se gaseste in toate pietele si supermarketurile, iar pretul pe kilogram este foarte accesibil. Are calitati nutritionale excelente si un gust foarte versatil. Varza poate fi consumata proaspata sub forma de salata, poate fi calita, inclusa in retetele de supa si ciorba, poate fi murata sau chiar folosita ca umplutura pentru o placinta de post.

Iata care sunt beneficiile consumului de varza pentru organism.

  • Combate inflamatia cronica care poate duce la aparitia artritei reumatoide, a bolilor de inima si chiar a colonului iritabil. Acest fapt se datoreaza continutului mare de antioxidanti, inclusiv de vitamina C.
  • Imbunatateste digestia. Varza este bogata atat in fibre solubile, cat si in fibre insolubile. Primele hranesc flora benefica din colon, in timp ce fibrele insolubile sunt foarte importante pentru reglarea tranzitului intestinal.
  • Ajuta la scaderea colesterolului. Varza contine fitosteroli care blocheaza absorbtia  colesterolului rau in tractul digestiv.

 

Telina

arctic - legume de toamna - telina

Sursa foto: pixabay.com

Telina este o leguma radacinoasa foarte populara in bucataria romaneasca. Este prezenta ca ingredient in aproape orice reteta de ciorba, insa aceasta este foarte gustoasa si preparata ca supa crema, piure sau adaugata proaspata in salatele de cruditati sau in sucurile de legume.

  • Telina aduce foarte multe fibre in alimentatie. Este foarte buna pentru persoanele care au probleme la nivelul tractului digestiv.
  • Contine multe minerale precum: fosfor, fier, calciu si cupru. Fosforul este necesar pentru sustinerea metabolismului celular, formarea oaselor si a dintilor. Cuprul sustine imunitatea organismului si previne anemia.
  • Este un foarte bun tonic pentru organism datorita continutului mare de vitamine, minerale si acizi organici.

 

Sfecla rosie

arctic - legume de toamna sfecla rosie

Sursa foto: unsplash.com

Stim ca sfecla nu este preferata tuturor, insa calitatile sale nutritionale nu pot fi trecute cu vederea. O poti consuma in cure, inclusa in sucurile de fructe, o poti transforma in bors sau salata in combinatie cu hrean. Vei simti cu siguranta efectele benefice ale acesteia.

  • Sfecla rosie este de ajutor pentru detoxifierea organismului. Aceasta ajuta la eliminarea toxinelor din sange si ficat.
  • Creste rezistenta organismului la efort. Sucul de sfecla rosie poate fi consumat iniante de antrenament de persoanele care fac sport. Anumiti compusi optimizeaza consumul de oxigen la nivel celular si cresc toleranta la efortul de mare intensitate.
  • Lupta cu inflamatia. Sfecla este o sursa de betaina, un nutrient care ajuta la protejarea celulelor de factorii de mediu cu efect stresant pentru organism.

Toamna este un anotimp minunat. Ne pune la dispozitie fructe si legume foarte gustoase si pline de nutrienti, care ne ajuta sa ne pregatim pentru temperaturile scazute specifice lunilor care urmeaza. Consuma-le atat proaspete, cat si pregatite termic. Nu ezita sa experimentezi retete noi, inclusiv de sucuri proaspete. Bucura-te de fiecare anotimp si de bunatatile oferite de natura, pe care le gasesti din plin in piete. Energizeaza-te si simte-te minunat!