Cum ne planificam mesele pentru o saptamana fara stres

Publicat la data de: 05/31/2019, 14:46

Autor: Arctic

Cum ne planificam mesele pentru o saptamana fara stres
Cum ne planificam mesele pentru o saptamana fara stres
https://www.arctic.ro/blog/wp-content/uploads/2019/05/1-2.jpg
October 17, 2019
Arctic

Din cand in cand se mai intampla sa ramanem fara raspuns la intrebarea “Ce mancam astazi?” Cand ajungem acasa dupa o zi lunga, e usor sa ramanem fara inspiratie si energie pentru a gati o masa elaborata. Exista insa moduri prin care putem scapa de aceste griji fara a ne sacrifica timpul sau sanatatea, unul […]

Din cand in cand se mai intampla sa ramanem fara raspuns la intrebarea “Ce mancam astazi?” Cand ajungem acasa dupa o zi lunga, e usor sa ramanem fara inspiratie si energie pentru a gati o masa elaborata. Exista insa moduri prin care putem scapa de aceste griji fara a ne sacrifica timpul sau sanatatea, unul dintre acestea fiind planificarea meselor pentru saptamana care urmeaza. Avantajele unei astfel de abordari sunt multiple: economisim timp pretios pregatind anumite componente in avans, mancam mai sanatos, cheltuim mai putini bani la supermarket avand o lista clara de cumparaturi, aruncam mai putina mancare si...ne stresam mai putin! Am pregatit o lista de pasi simpli de urmat pentru a te incuraja sa testezi si tu aceasta metoda de planificare a meselor.

Inspira-te si planifica meniul zilnic

Sursa foto: https://pixabay.com/

Primul pas pentru a incepe planificarea oricarei mese este sa iti gasesti inspiratia. Gatitul este si el o arta la urma urmei. Cu totii avem cel putin 10 feluri de mancare preferate pe care le pregatim in mod constant. Putem astfel incepe de acolo, pastrand ce ne place si adaugand retete noi pentru a da putina varietate dietei noastre. Poti sa te uiti in carti de bucate, pe bloguri culinare sau sa schimbi idei cu prietenii si familia. Nu uita sa ai in vedere toate mesele zilei: mic dejun, pranz si cina, incluzand si cateva idei de gustari delicioase si sanatoase.


De asemenea, poti lua in calcul si vremea de afara - o supa fierbinte sau o tocanita sunt ideale pentru zile mai reci sau ploioase in timp ce o salata sau un smoothie cu fructe pot sa te racoreasca intr-o zi cu arsita. Poti tine cont si de produsele in sezon pentru a alcatui retetele, deoarece le vei gasi proaspete si din abundenta. Sa ai in vedere si programul familiei pentru saptamana urmatoare, daca aveti iesiri planuite sau veti avea invitati, pentru a adapta meniul in functie de ocazie.

Alcatuieste o lista de cumparaturi

Sursa foto: https://unsplash.com/

Dupa ce ai stabilit meniul pentru fiecare zi a saptamanii, alcatuieste o lista de ingrediente de care vei avea nevoie. Inainte de a pleca la cumparaturi, verifica frigiderul si camara pentru a vedea ce ai in casa pentru a nu cumpara lucruri care exista deja. Daca ai produse in frigider care sunt pe cale sa expire sau sa se strice, gandeste-te cum ai putea sa le incorporezi in meniul pe care l-ai propus. Poti inclusiv sa inlocuiesti anumite retete pentru a te asigura ca folosesti ingredientele pe care le ai la dispozitie, astfel incat nimic sa nu se iroseasca.


Te va ajuta daca iti organizezi meniul in jurul unor ingrediente de baza (cateva tipuri de carne, fainoase, legume) pe care le vei putea folosi la mai multe retete, asezonandu-le si combinandu-le diferit pentru a da varietate. De asemenea, ar fi bine sa ai mereu in camara si in frigider elementele esentiale si sa tii o evidenta a ce iti lipseste pentru aprovizionare. Ai putea sa te gandesti si la numarul de portii de care ai nevoie, mai ales daca ai o familie numeroasa, ajustand cantitatile in functie de asta. La supermarket sau la piata incearca sa achizitionezi doar ceea ce ti-ai propus, acest lucru ajutandu-te sa economisesti bani si sa mananci mai sanatos daca alegi sa nu cumperi impulsiv produse de care nu ai nevoie.

Pregateste componentele de baza

Sursa foto: https://www.pexels.com/

In momentul in care ai ajuns acasa cu cumparaturile este recomandat sa te apuci deja de pregatirea lor inainte sa umpli frigiderul. In functie de ce este nevoie pentru fiecare preparat, iti poti face viata mai usoara tocand sau gatind deja componentele principale ale meselor pentru ca in timpul saptamanii sa trebuiasca doar sa le asamblezi rapid. Salata verde poate fi spalata si curatata, legumele taiate in cubulete sau fasii, ceapa tocata, cascavalul dat pe razatoare. Pentru a-ti facilta munca, mai ales ca vor fi cantitati mai mari de prelucrat, poti folosi in acest scop si un mini-tocator sau un robot de bucatarie.


Daca ai in plan o garnitura de legume coapte, poti pune deja dovleceii, morcovii, pastarnacul, ardeii sau cartofii dulci la cuptor. Poti pregati un sos bolognese cu carne tocata, ceapa, usturoi, morcov, busuioc si suc de rosii pe care il poti servi ulterior alaturi de paste sau orez, sau adauga niste fasole rosie si ardei iute pentru un chilli con carne mexican sau burritos. Carnea poate fi si ea pregatita in avans, mai ales daca este o carne rosie ce necesita un timp lung de fierbere sau coacere. Poti pune un pui intreg la cuptor sau la grill, apoi sa il portionezi cum doresti pentru a-l servi ca fel principal, cu o garnitura de cartofi sau legume sau integra in salate, supe sau tocanite. Mancarea astfel preparata poate fi depozitata in frigider pentru a fi folosita in 2-3 zile sau, dupa caz, in congelator, trebuind doar incalzita inainte de a fi savurata la masa.

Sfaturi pentru depozitare

Sursa foto: https://unsplash.com/

Daca ai saptamani cu adevarat aglomerate in calendarul tau poti opta chiar pentru a gati mai mult in avans, depozitand mancarea cu incredere in congelator. Poti asambla o tava de lasagna sau paste al forno gata doar de pus la cuptor atunci cand este nevoie. Sarmalele si ardeii umpluti pot fi de asemenea, pastrate in congelator inainte de a fi fierte si servite. Amestecul de carne pentru chiftele sau burgeri si tocanitele sunt alte exemple de preparate ce pot fi pastrate la congelator chiar cateva luni. Poti astfel avea propriile tale semi-preparate, sanatoase si facute in casa, pe care sa te bazezi in zilele grele in care nu ai timp sa gatesti. Majoritatea mancarurilor se pot congela, trebuie doar sa ai grija la anumite legume, precum salata verde sau castravetele si sa eviti sa congelezi mancarurile prajite, pastele sau orezul fiert, albusurile de ou sau smantana.

Ar fi bine sa ai o gama variata de caserole si pungi speciale de toate marimile si sa ai grija sa fie potrivite rezistente la inghet. De asemenea, sa ai in vedere sa le etichetezi corespunzator, deoarece odata congelate este probabil sa nu mai poti distinge ce se afla in ele. Pe eticheta ai putea trece si data la care au fost preparate pentru a te asigura ca le consumi in maxim 1-2 luni, desi anumite mancaruri ar fi bine sa fie consumate chiar mai devreme. In cazul in care nu ai spatiu in congelatorul firgiderului, poti alege o lada frigorifica sau un congelator vertical, in functie de ce iti permite spatiul din bucatarie.

 

Desigur, in functie de stilul tau de viata, poti adapta pasii de mai sus si pastra ideile care ti se potrivesc cel mai bine. Planificarea meselor poate parea complicata la inceput, dar odata ce inveti sa iti organizezi meniul, sa faci cumparaturile, sa iti prepari anumite componente cheie in avans si sa depozitezi mancarea pentru a-si pastra gustul, poti constata ca devine un proces usor, ba chiar placut. In plus, poti transforma planificarea meselor intr-un ritual de weekend la care participa toata familia. Timpul petrecut in bucatarie il vei putea recupera pe parcursul saptamanii, petrecandu-ti serile relaxandu-te sau bucurandu-te de compania celor dragi.