5 condimente cu beneficii pentru starea de bine

Publicat la data de: 05/10/2019, 14:35

Autor: Arctic

5 condimente cu beneficii pentru starea de bine
5 condimente cu beneficii pentru starea de bine
https://www.arctic.ro/blog/wp-content/uploads/2019/05/features-jason-leung-709539-unsplash.jpg
October 7, 2019
Arctic

Exista o zicala ca suntem ceea ce mancam. Intr-adevar, este greu sa negam ca alimentatia joaca un rol important in viata noastra, influentandu-ne sanatatea dar si dispozitia, starea de bine si nivelul de vitalitate si energie pe care il avem in fiecare zi. Este usor sa uitam faptul ca nu numai alimentele principale contribuie la […]

Exista o zicala ca suntem ceea ce mancam. Intr-adevar, este greu sa negam ca alimentatia joaca un rol important in viata noastra, influentandu-ne sanatatea dar si dispozitia, starea de bine si nivelul de vitalitate si energie pe care il avem in fiecare zi. Este usor sa uitam faptul ca nu numai alimentele principale contribuie la o viata echilibrata, dar si condimentele pe care le folosim, acele mici tuse personale pe care le adaugam felurilor noastre preferate.

Am alcatuit pentru tine o lista cu unele dintre cele mai laudate condimente, povestile si beneficiile lor, precum si cateva idei practice pentru a le putea folosi la urmatoarea masa.

Ghimbirul

Sursa foto: https://pixabay.com/

Recunoscuta pentru gustul puternic, iute, radacina de ghimbir poate fi consumata cruda, confiata sau uscata sub forma de pudra sau fulgi. Ghimbirul poate avea o actiune antioxidanta si anti-inflamatorie. Fiert in apa sub forma de ceai sau curatat bine si consumat crud, ghimbirul poate fi folosit si in calmarea durerilor de stomac, indigestiei sau greturilor. In cazul unor raceli, ghimbirul poate fi adaugat la ceaiuri pentru a te ajuta sa respiri mai usor, crescand totodata si temperatura corpului.

Pentru cei ce nu tolereaza iuteala ghimbirului, acesta poate fi folosit la gatit si incorporat usor in feluri de mancare cu un aer exotic precum curry-ul thailandez sau legumele sotate in stil chinezesc. Pentru cei mici, ghimbirul adaugat in aluatul de biscuiti sau turta dulce va complementa aroma zaharului si scortisoarei. De asemenea, o limonada fresh cu ghimbir si menta sau un ginger ale facut in casa va pot racori intr-o zi calduroasa, crescand in acelasi timp starea de bine si rezistenta organismului.

Cacaua

Sursa foto: https://www.unsplash.com/

Cacaua, originara din America de Sud, e asociata adesea cu tentatiile dulci ale copilariei - ciocolata, negresele sau checurile - delicioase, dar nu intotdeauna cele mai sanatoase. Cu toate acestea, pudra de cacao in forma ei pura contine antioxidanti, vitamine si minerale precum magneziul care imbunatatesc functiile sistemului nervos. Cacaua ne-ar putea face mai relaxati, avand compusi care ne stimuleaza buna dispozitie si starea de calm. Nu degeaba se spune ca ciocolata ne face fericiti!

Cateva cubulete de ciocolata neagra de calitate cu cel putin 60% cacao ar putea fi usor si placut incorporate in dieta. De asemenea, o cana de cacao calda, facuta amestecand cateva lingurite de cacao pudra cu apa fierbinte sau lapte degresat si indulcita cu miere poate sa iti ofere un plus de energie similar cu cel al cafelei, dar mai potolit, potrivit pentru o dupa-amiaza incarcata. In afara de clasicele prajituri, trufe sau mousse-uri, cacaua poate fi consumata si ca atare, presarata peste un platou cu fructe proaspete, adaugata la bolul de cereale sau fulgi de ovaz, incorporata in smoothie-uri si milkshake-uri, in budincile de orez sau chia.

Usturoiul

Sursa foto: https://unsplash.com

Usturoiul este un condiment controversat, pe care unii il adora, iar altii nu il tolereaza sub niciun chip. Totusi, cei ce il consuma cu pofta se vor bucura sa afle ca este si un condiment  nutritiv, fiind redus in calorii, dar bogat in vitamine (B6, C) si minerale precum seleniul sau fierul. Cele mai puternice beneficii pot fi obtinute din usturoiul consumat crud, de exemplu in clasicele sosuri alioli sau mujdeiuri.

Daca nu il agreezi astfel, fie din pricina mirosului puternic sau a unei sensibilitati a stomacului, il poti adauga la gatit, secretul pentru a-i pastra elementele nutritive fiind sa il zdrobesti cu lama cutitului si sa il lasi 10 minute sa se odihneasca inainte de a-l arunca in tigaie.

Usturioul merge de minune in orice preparat Mediteranean, de la simplele bruschete sau crostini in care aroma lui se regaseste in painea prajita, potentata de ierburi si ulei de masline, pana la clasicele paste aglio olio e peperonicino in care usturoiul este actorul principal. Pentru cei ce prefera o aroma mai domoala, fulgii uscati sau praful de usturoi pot oferi o alternativa la fel de delicioasa, iar pentru cei darzi care s-au infruptat copios din preparate condimentate cu usturoi exista remedii si pentru respiratia neplacuta de dupa, trebuie doar sa mestecati putina menta sau patrunjel crud.

Scortisoara

Sursa foto: https://unsplash.com

Scortisoara este un condiment nobil, originar din Asia. Sub forma de betisoare sau pudra, scortisoara nu lipseste din nicio camara, fiind un condiment indragit in deserturi precum placintele sau budincile, complimentand excelent fructele coapte si oferind un gust aromat cafelei sau laptelui.

Pe langă aroma deosebita, scortisoara este si plina de substante benefice organismului, fiind printre condimentele cele mai bogate in antioxidanti.


Pe langa deserturi, scortisoara asezoneaza perfect preparate cu iz oriental - curry, kebab, preparate pe baza de couscous sau linte. Poate fi inclusa in marinade pentru carne sau pur si simplu presarata peste cartofi sau legume la cuptor. Scortisoara este excelenta si in bauturi, condimentand ideal ceaiul indian, cafeaua sau vinul fiert, aducand un plus de savoare si sanatate unei cani de lapte cu miere inainte de culcare sau unui milkshake care sa te umple de vitalitate dimineata.

Piperul Cayenne

Sursa foto: https://unsplash.com

Numele de “piper” dat pudrei ardeiului Cayenne poate parea inselator, acesta avand mult mai multe in comun cu boiaua sau chilli-ul decat cu piperul negru pe care il avem in camara. Piperul Cayenne este picant, iuteala lui fiind datorata aceleiasi substante ce ii confera si proprietatile care promoveaza bunastarea corpului. Se crede ca piperul Cayenne ar putea ameliora durerile musculare, circulatia si digestia, avand si unele efecte asupra metabolismului si stimuland arderea grasimilor.

Daca doresti sa iti condimentezi putin alimentatia si poti tolera gustul sau aprins, poti adauga piper Cayenne in sosuri pe baza de rosii, in tocanite de porc si vita sau in preparate mexicane, complimentand perfect carnea tocata din tacos sau chili con carne. De asemenea poti sa il alaturi neasteptat unor deserturi pe baza de cacao, ambele fiind doua condimente sud-americane ce se potrivesc manusa, sau il poti include in bauturi, dand o nota energizanta unei limonade sau unui ceai.

Aceste sugestii te pot ajuta sa experimentezi mai mult in bucatarie, sa te joci si sa iti surprinzi familia cu retete noi. Decizia de ce condimente ti-ai dori sa incluzi din aceasta lista tine insa doar de tine, de preferintele tale si ale apropiatilor si de...inspiratia de moment! Nu exista niciun remediu minune care ne va rezolva toate problemele si e bine sa tinem minte ca starea de bine nu tine doar de sanatatea trupului, ci si de cea a mintii si a spiritului.